Clichés in toeristische teksten

In de aflopen maanden nam ik ruim 30 ondernemers mee in de wereld van het schrijven van online teksten, om hun online zichtbaarheid te vergroten. Allemaal toeristisch ondernemers in de Achterhoek, mijn woon- en leefgebied. Van B&B’s met 1 kamer, buitensportbedrijven en cultuurorganisaties tot hotelketens.

Allemaal stuurden ze teksten in voor de inleidende online workshop. Prima teksten. In elke tekst stond – logisch – wel een beschrijving van de ‘prachtige Achterhoek’, van de ‘groene omgeving’, de ‘pittoreske dorpjes’ en natuurlijk het beroemde ‘coulisselandschap’. Prachtige clichés.

Die clichés of sleets geworden beschrijvingen waren een dankbaar onderwerp in de online workshop en in de individuele coachingstrajecten die daarop volgden. Want als je tientallen teksten uit de Achterhoekse toerisme toeristische op je bureau hebt liggen, zie je een aantal woorden en omschrijvingen regelmatig terugkomen.

Rijmen en allitereren

In de online workshop speelden we met teksten – van vertellen naar vertonen – en met woorden: rijmen, allitereren en meer. In de coachingstrajecten vroeg ik de ondernemers te vertellen wie ze waren, ik vroeg hen naar hun band met de plek, hun bedrijf en naar hoe ze anderen vertelden over ‘hun’ landschap, over hun favoriete plek. Ik vroeg ze wat zij zagen, hoorden, voelden en ervoeren als ze de deur van hun accommodatie uitliepen, of als ze een vriendengroep uitlegden hoe je veilig kunt mountainbiken als je dat voor het eerst doet.

Praten en oogsten

Dat leverde een rijke oogst op aan persoonlijke verhalen en meeslepende beschrijvingen. Die verwerkten ze zelf weer in de teksten voor hun homepage, hun nieuwsbrief en Facebook-berichten. Soms schreef ik een stukje met ze mee.

De persoonlijke aandacht die ze hun gasten dagelijks geven, hun liefde voor hun plek en hun gedrevenheid voor de activiteiten haalden ze zo zelf naar boven. De ondernemers kwamen stuk voor stuk met veel persoonlijker en aansprekender teksten. Teksten die een beeld creëren in het hoofd van de lezer, die daardoor eerder op die knop ‘Boek nu’ klikt. Want cliché of niet, dat was natuurlijk het ultieme doel van deze ondernemers.

Geef een antwoord